مقالات

ترفندهای خانه تکانی

به طور میانگین همه ما زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانه می کنیم و البته این زمان به چندین عامل بستگی دارد. از جمله: سن، موقعیت اجتماعی، نوع ساختمان، تعداد اتاق ها و روش هایی که برای نظافت به کار می برید. اما ترفندهایی برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه و لکه گیری وجود دارد که خانه تکانی عید را ساده تر می کند. با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این نرفندها آشنا کنیم

ترفند های خانه تکانی

جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن پنجره ها
گوشه های چارچوب پنجره ها معمولا زیاد جرم و گرد و خاک می گیرد. کمی جوش شیرین و سرکه بریزید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه با مسواک بمالید و با دستمال تمیز کنید
سرکه و دستمال کاغذی برای تمیز کردن توالت
برای تمیز کردن توالت بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید. چند عدد دستمال کاغذی را داخل سرکه قرار دهید.سپس آن ها را داخل قسمت های جرم گرفته توالت قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن ها را بردارید و تمیز بشوئید.
گردو برای ترمیم خراشیدگی مبلمان
برای ترمیم خراشیدگی های روی مبل روی آن ها گردو بمالید چون روغن طبیعی دارند. سپس روی آن دستمال خشک بمالید. با این روش خراشیدگی ها کم رنگ تر می شوند.
الکل برای تمیز کردن لوازم آشپزخانه
برای تمیز کردن وسایلی مثل مایکروفر و توستر از الکل استفاده کنید. فقط کافی است چند قطره الکل روی دستمال بریزید و سطح را با آن پاک کنید
شستن مخلوط کن
بهترین راه برای شستن مخلوط کن اینه که بعد از استفاده داخل اون رو پر از آب گرم کنید و چند قطره مایع شستشو اضافه کنید.مخلوط کن رو روشن کنید و ۲۰ ثانیه نگه دارید. دوباره آب رو بیرون بریزید و با آب تمیز کنید
خمیر دندان برای تمیز کردن شیرآلات
برای تمیز کردن شیر آلات کمی خمیر دندان روی آن بریزید و با اسفنج تمیز کنید
خمیر ریش تراشی برای تمیز کردن استیل
سطوح استیل به راحتی با خمیر ریش تراشی تمیز می شوند. این وسیله برای تمیز کردن فرش هم کاربرد دارد.
فویل آلومینیومی برای تمیز کردن ظروف آشپزی
برای تمیز کردن ظروف آشپزی فقط کافی است با فویل آلومینیومی و کمی مایع شوینده این کار را انجام دهید.
کچاپ برای تمیز کردن ظروف برنجی
برای برق انداختن به ظروف برنجی مقداری کچاپ روی سطح بمالید. سپس با دستمال پاک کنید و بشوئید. در مواردی که تمیز کردنشان سخت تر است کمی هم نمک اضافه کنید
شستن مایکروویو
خیلی راحت می تونید مایکروویو رو با دستمال مرطوب تمیز و براق کنید. چند عدد دستمال حوله ای مرطوب رو بردارید و داخل فر به مدت ۳ تا ۵ دقیقه گرم کنید.بخاری که از دستمال بلند میشه لکه هارو نرم میکنه. بعد از این که کمی خنک شد می تونید از دستمال ها برای پاک کردن استفاده کنید.
تمیز کردن قهوه جوش
قهوه جوش رو به خاطر کثیف بودنش دور نندازید. شستشوی اون ها خیلی راحته. فقط باید داخلش رو با یخ پر کنید و آب یک عدد لیمو را داخلش بریزید.۲قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و ۲ دقیقه هم بزنید. به همین راحتی می تونید از لکه های داخل قهوه جوش راحت بشید
شستن تاوه چدنی
برای تمیز کردن ظروف چدنی نیاز به مایع شستشو ندارید بلکه باید از دستمال کاغذی استفاده کنید و نمک رو با استفاده از دستمال داخل اون بمالید و بعد با آب تمیز بشورید
شستن سطل زباله
برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد سطل اون را با یخ هایی که نصف آب و نصف سرکه هستن پر کنید.
بعد از این که یخ ها آب شدن سطل رو تمیز بشورید.
از بین بردن لکه های روی ظروف چینی
برای تمیز کردن و از بین بردن لکه های روی ظروف چینی محلولی که نصف سرکه و نصف نمک هست رو داخلش بریزید و بمالید

مواد و ابزار لازم برای خانه تکانی

احتمالا خودتان می‌دانید چه چیز
هایی لازم است ولی بهتر است فهرستی تهیه کنید و از وجود همه اقلام موردنیاز در خانه مطمئن شوید. رایج‌ترین موارد و لوازم موردنیاز عبارت‌اند از:
  • شوینده

    سطوح؛
  • شوینده کف؛
  • کف‌شوی مناسب مانند تی؛
  • دستمال گردگیری؛
  • دستمال مخصوص خشک کردن؛
  • کیسه زباله؛
  • چهارپایه یا نردبان؛
  • جاروی دستی و برقی.
photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۳_۲۳-۰۶-۰۸ (2)

خانه تکانی هال و پذیرایی

کار را با گردگیری اولیه شروع کنید. یک عدد جاروی بلند بردارید و با آن گوشه‌های سقف را برای زدودن تار عنکبوت‌های احتمالی تمیز کنید. سپس باقی جاها را گردگیری کنید. گردگیری این موارد را فراموش نکنید:
  • اشیا و کتاب‌های موجود در کتابخانه؛
  • ظروف و زیورآلات نقره یا هر وسیله‌ای را که غبار گرفته و تار شده.
اکنون با جاروی عادی یا برقی، محیط را جارو بزنید.
پرده‌ها را بررسی کنید اگر به‌تازگی آنها را شسته‌اید احتمالا یک گردگیری ساده با گردگیر جاروبرقی کافی است. اگر پرده‌ها نیاز به شست‌وشو دارند و امکان شست‌وشوی پرده در منزل را ندارید، از خشک‌شویی کمک بگیرید. بهتر است تکلیف شستنی‌ها دیگر را هم در این مرحله مشخص کنید، از جمله:
  • روکش مبل‌ها،
  • روبالشی‌ها؛
  • پارچه‌هایی را که برای حفاظت از وسایل خانه استفاده می‌شوند.
آینه‌ها و شیشه‌های نشیمن و ورودی‌های منزل را تمیز کنید. برای تمیز کردن پنجره‌ها، یا خودتان دست به کار شوید یا از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید. توری پنجره‌ها را کنار بگذارید و با جاروبرقی گردگیری کنید. بعد با صابون و کف، آنها را شست‌وشو داده و آب‌کشی کنید.
مدارک و کاغذهای به‌دردنخوری که فقط فضای کمدها و کشوهایتان را تنگ می‌کنند، دور بریزید. اگر امکان دارد، مدارک را اسکن کنید و نسخه فیزیکی آن را دور بریزید.
اکنون اگر شومینه دارید، آن را دریابید. اگر شومینه‌تان تزئینی نیست بهتر است این مرحله را قبل از گردگیری و نظافت سطوح و لوازم انجام دهید تا گردوغبار شومینه دوباره آنها را کثیف نکند.
پس از نظافت سطوح و خرده‌ریزها و اطمینان از اینکه دوباره آشغال روی کف نمی‌ریزد، ابتدا زمین نقاط مختلف زیر میزها و صندلی‌ها را جارو بزنید و غبارگیری کنید و بعد با جاروبرقی برای تمیزکاری، آستین‌ها را بالا بزنید. زیر اسباب و وسایل سنگین منزل مثل مبل‌ها و… را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس با سر باریک جاروبرقی، درزهای مبل را پاک کنید و گرد و غبار میان لایه‌های مبل و وسایل دیگر را بزدایید.
اگر دیوارهایتان رنگِ روغنی دارند، امکان شست‌وشوی آنها وجود دارد. در غیر این صورت باید فقط به پاک کردن و غبارزدایی بسنده کنید. بهتر است به رنگ‌پریدگی‌ها و نقاط مخدوشی که رنگ‌شان را از دست داده‌اند هم رسیدگی شود. برای بخش‌هایی از نظافت منزل که دشوار است و از عهده‌شان برنمی‌آیید، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.
چیزهایی را که متعلق به دکور زمستانی منزل‌تان هستند، کنار بگذارید و از عناصر بهاری برای تزئین بهره ببرید. مثلا شمع‌ها، کوسن‌ها، گلدان‌ها، پتوهای کنار مبل و هر چیزی را که تِم زمستانی دارد کنار بگذارید و بهار را به خانه بیاورید.
photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۳_۲۳-۰۶-۰۸

خانه تکانی اتاق‌ها

اتاق‌ها را مانند حال و پذیرایی گردگیری کنید و جارو بزنید. سپس آینه‌ها و شیشه‌های اتاق‌ها را تمیز کنید. اگر پرده‌ها نیاز به شست‌وشو دارند آنها را بشویید. می‌توانید پرده‌ها را به خشک‌شویی بدهید.
به سراغ کمد‌ها و کشوهای لباس بروید:
  • لباس‌ها و وسایل مربوط به هر فصل را بر اساس استفاده‌شان مرتب کنید؛
  • لباس‌هایی را که بیش از یک سال نپوشیده‌اید و برنامه‌ای برای استفاده مجدد از آنها ندارید، جدا کرده و در کارتن بخشیدنی‌ها بگذارید؛
  • کف کمدها را تمیز کنید؛
  • کفش و چکمه‌ها و وسایل مختلف را تمیز و مرتب کرده و چیزهایی که استفاده نمی‌کنید، دور بریزید؛
  • کفش‌ها و چکمه‌های خراب را هم به کفاش بسپارید؛
  • لباس‌های نیازمند تعمیر را به خیاط بسپارید؛
  • جوراب‌های کهنه را دور بیندازید یا به‌عنوان پارچه و ابزاری برای نظافت استفاده کنید
photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۳_۲۳-۰۶-۰۸ (3)

خانه تکانی آشپزخانه

به یخچال و کابینت‌ها رسیدگی و آنها را به طور عمیق تمیز کنید:
  • همه طبقه‌ها را خارج کنید و اشیا و ظروف داخل آنها را بشویید؛
  • مواد غذایی بی‌مصرف و کهنه را دور بریزید؛
  • حواس‌تان به شست‌وشوی سینی جایخی باشد؛
  • همه قسمت‌های یخچال را پاک و تمیز کنید و بعد همه‌چیز را دوباره سر جای خود بگذارید؛
  • اگر از فاسد و خراب شدن مواد غذایی در حین نظافت یخچال نگران هستید، بهتر است از یک یخدان یا سردکننده برای حفظ مواد استفاده کنید.
کابینت‌ها را بررسی کنید و مواد غذایی کهنه و فاسدشده یا مواد غذایی مشکوکی را که احتمالا قابل مصرف نیستند، دور بریزید.
اجاق گاز را تمیز کنید. همه نقاط از جمله بیرون و داخل هود و بخش‌های مختلف گاز را در نظر داشته باشید. از نظافت و تمیز کردن مایکروویو و توستر هم غافل نشوید.
کابینت زیر ظرف‌شویی آشپزخانه را تمیز کنید. همه وسایل موجود در آنها را بیرون بیاورید و کف، دیواره‌ها و همه نقاط کابینت را تمیز کنید. برای مواد شوینده‌ای که استفاده نمی‌کنید هم فکری کنید. آنها را مرتب کنید یا کنار بگذارید. سپس وسایل کابینت‌ را دوباره مرتب داخل آن بچینید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *