مقالات

اموزش شستشوی مبل در منزل

انتخاب مبل متناسب با دکوراسیون خانه، تاثیر بسیار مثبت بر روی چیدمان خانه دارد، اما از آن مهم‌تر تمیز بودن مبل است که می‌تواند ظاهر خانه شما را آراسته نشان دهد. با توجه به اینکه مبل‌ها جزو آن دسته وسایلی هستند که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر کثیف می‌شوند؛ راه‌های متفاوتی برای شستشوی مبل در خانه وجود دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

آموزش مرحله‌ای شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه

در صورتی که شستشوی مبل در خانه  با اصول و قواعد خاص خود پیش رود، شاهد آن هستید که در کمترین زمان مبل‌ها تمیز می‌شوند بدون اینکه به پارچه و بافت مبل آسیبی وارد شود؛ از آن مهم‌تر، دیگر نیازی به پرداخت هزینه به مبل‌شویی نیست.

پاک کردن گرد و خاک

بهترین روش شستشوی مبل در خانه این است که در مرحله اول گردو‌غبار از سطح مبل پاک شود؛ به همین منظور می‌توانید با کمک جاروبرقی، سطح مبل و کوسن‌های آن را تمیز کنید.

استفاده از برس نرم یا پرزگیر قبل از شستشوی مبل در خانه

بعد از پاک کردن گردو خاک بهتر است با استفاده از یک برس نرم، مو و گرد و خاکی که به سطح مبل چسبیده را پاک کنید.

پرزگیر استفاده نمایید:

همه موهای حیوان خانگی با جاروبرقی جمع نمی شود پس اگر حیوان خانگی دارید با استفاده از یک پرزگیر موهای آن را جمع کنید.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای

یک دستمال نرم و یک محصول تمیزکننده مناسب سطوح غیر پارچه ای مبلمان خود مانند سطوح چوبی و یا فلزی مبلمانتان را به ارامی تمیز کنید و مراقب باشید که مواد شوینده روی پارچه ی مبلمانتان نریزد.

لکه گیری کنید

قبل از شستشوی مبلتان باید لکه های روی مبل را تمیز کنید . پاک کردن هر لکه روش خود را دارد اما شما به طور کلی می توانید محلول آب و سرکه رقیق شده را روی لکه ها اسپری کنید و با دستمال خیلی ملایم پاک کنید .

بهترین مواد پاک کننده برای شستن مبل در خانه

برای پاک کردن انواع لکه مبل در خانه تنها کافی است نوع لکه را بشناسید و با بهترین مایع برای شستن مبل آشنا شوید.

شستن مبل در خانه با جوش شیرین

بهترین مواد خانگی برای پاک کردن لکه روی پارچه مبل، استفاده از جوش شیرین است؛ در این روش می‌توانید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم مخلوط کنید، سپس با استفاده از یک پارچه تمیز نخی که رنگ ندهد، مقداری از محلول را روی پارچه ریخته و روی لکه بکشید؛ برای جلوگیری از آسیب به بافت پارچه، دستتان را روی پارچه مبل فشار ندهید؛ سپس با پارچه‌ای خشک، رطوبت سطح مبل را بگیرید و اجازه دهید مبل خشک شود در این مدت نیز از نشستن روی مبل خودداری کنید.

استفاده از گلیسیرین برای از شستن مبل در خانه

برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل، ابتدا قسمت مورد نظر را خیس کنید و کمی نمک روی آن بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید و روی لکه محلول گلیسیرین و آمونیاک بمالید و سپس رویه مبل را با کمی شامپو بشویید.

مخلوط نمک و الکل برای از بین بردن لکه چربی مبل

برای شستشوی مبل در خانه و پاک کردن لکه چربی روی مبل ، کمی نمک را با الکل مخلوط کنید و روی مبل بمالید؛ اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی است، روی قسمت لکه شده را با یک برگه کاغذ خشک کن بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

بهترین مایع برای شستن مبل رنگی در خانه

الکل سفید و نمک یک محلول خانگی تمیز کننده مبل است که می‌تواند به راحتی رنگ‌های قوی مانند رنگ و جوهر را از بین ببرد؛ برای استفاده از این ترکیب تنها کافی است مقداری نمک را با الکل سفبد ترکیب کنید و بعد با استفاده از اسفنج این محلول را به قسمت‌های رنگ گرفته مبل بزنید و بعد از چند دقیقه با استفاده از دستمال محل مورد نظر را پاک کنید.

نکات مهم حین تمیزکردن مبل در خانه

برخی نکات مهمی که باید حین تمیزکردن مبل در خانه رعایت شود عبارت‌اند از

استفاده از مواد مناسب برای شستن مبل در منزل: از مواد شوینده مناسب و بدون خطر برای پارچه مبل استفاده کنید. همچنین قبل از استفاده از هرگونه محلول شوینده، باید از اثرات آن روی پارچه اطمینان حاصل کنید.

عدم استفاده از آب زیاد: مبل باید با آب و محلول شوینده تمیز شود، اما نباید آب بیش از حدی برای پاک‌کردن مبل استفاده کنید. مصرف زیاد آب ممکن است باعث خرابی و خشک‌شدن نامناسب مبل شود.

استفاده از پارچه نرم: برای شستن مبل در منزل از پارچه‌های نرم و نوک‌تیز استفاده کنید تا پارچه مبل را خط نینداخته و سطح آن را خراشیده نکند.

تست روی یک قسمت کوچک: پیش از شروع به تمیزکردن کل مبل، بهتر است روی یک قسمت کوچک از مبل از محلول شوینده استفاده کرده و اثر آن را بررسی کنید.

عدم استفاده از خشک‌کن: درصورتی‌که پارچه مبل بسیار خیس شده است، برای خشک‌شدن آن بهتر است از آفتاب و تهویه مناسب استفاده کنید و از استفاده از خشک‌کن‌های موجود در خانه خودداری کنید.

تمیزکردن به‌صورت منظم: برای حفظ ظاهر و عمر مبل، بهتر است به‌صورت منظم آن را تمیز کنید و جلوی ایجاد لکه‌های سخت‌روی پارچه را بگیرید.

نتیجه نهایی

شستن و تمیزکردن مبل در منزل یک کار بسیار مهم و ضروری است که می‌تواند برای حفظ بهداشت و تمیزی منزل بسیار مفید باشد. در این کار باید به نکاتی مانند نوع پارچه مبل، نوع محلول شوینده، نحوه خشک‌کردن و… توجه کرد. با رعایت این نکات می‌توانید مبل خود را به طور مؤثر و بدون خسارت شستشو دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *